vrijdag 9 september 2011

It's a mans world

Het is algemeen bekend dat er in sommige vakgebieden een overschot is aan één bepaald geslacht. Zo blijkt het merendeel van de psychologie studenten te bestaan uit vrouwen en lopen er in de TU Delft enkel wijsneuzige kerels rond.
  
Het laatste is ook het geval in de film business. Hier in de creatieve industrie in Cardiff zwermt het van de mannetjes en dat is in mijn geval .... zeer gunstig! Met mijn 'sexy' Nederlandse accent, mijn diepe decolleté jurkjes en mijn knalroze fiets ben ik een waar begrip geworden binnen deze lokale mannenwereld. Ook wel: The Dutch Girl On The Pink Bike! Het is een mooie titel, die ervoor zorgt dat iedereen mij kent.
  
Toch is het niet altijd even gemakkelijk om mijn 'vrouwtje te staan' tussen al die losgeslagen mannen. Tijdens een filmklus wordt er ongegeneerd over 'borsten&billen' gepraat en menig scheet vliegt door de ruimte heen. De vraag is: hoe reageer je als vrouw hierop? Knijp je je neus dicht of pers je er zelf ook een stink bommetje uit? Maanden lang heb ik zitten dubben over hoe ik hiermee om moest gaan, maar uiteindelijk is het vrij simpel: knijp je neus vooral stevig dicht en probeer niet 'one of the guys' te zijn. Want hoe hard je ook probeert erbij te horen, je bent en blijft een vrouw.
  
Daarom omarm ik mijn vrouwelijke charmes en probeer ik ze effectief in te zetten. Afgelopen week werd het mij weer duidelijk hoe gemakkelijk het is om mannen te manipuleren met een beetje onschuldig flirten. Zo moet ik voor mijn afstudeerproject film apparatuur huren dat veel geld kost (en wat ik momenteel niet heb). Dus in plaats van daar bakken met geld aan uit te geven, probeerde ik over de afgelopen dagen een paar dealtjes te sluiten.
Het resultaat: Ik mag iemands apparatuur lenen in ruil voor a coffee and a hug. En ik heb een editor gevonden die mijn film aan elkaar gaat breien, in ruil voor a beer and a kiss.
  
Deze voorwaarden zijn wellicht een beetje vreemd en deze manier van onderhandelen wordt ongetwijfeld niet goedgekeurd door de Opzij. Maar ik heb zo wel een paar honderd euro uitgespaard! En dat geld heb ik hard nodig, want volgende week begint de uitverkoop.

1 opmerking: